charlieparker

charlieparker

Charles "Charlie" Parker Jr. (August 29, 1920 – March 12, 1955), nicknamed "Bird" and "Yardbird", was an American jazz saxophonist and composer. Parker was a highly influential soloist and leading figure in the development of bebop, a form of jazz characterized by fast tempos, virtuosic technique, and advanced harmonies. Parker was a blazingly fast virtuoso and introduced revolutionary harmonic ideas into jazz, including rapid passing chords, new variants of altered chords, and chord substitutions. Primarily a player of the alto saxophone, Bird's tone ranged from clean and penetrating to sweet and somber.

Parker acquired the nickname "Yardbird" early in his career on the road with Jay McShann. This, and the shortened form "Bird", continued to be used for the rest of his life, inspiring the titles of a number of Parker compositions, such as "Yardbird Suite", "Ornithology", "Bird Gets the Worm", and "Bird of Paradise". Parker was an icon for the hipster subculture and later the Beat Generation, personifying the jazz musician as an uncompromising artist and intellectual rather than just an entertainer.

Charles "Charlie" Parker Jr (29 août 1920 - 12 mars 1955), surnommé "Bird" et "Yardbird", était un saxophoniste de jazz et compositeur américain. Parker a été un soliste très influent et une figure de proue dans le développement du bebop, une forme de jazz caractérisée par des tempos rapides, une technique virtuose et des harmonies avancées. Parker était un virtuose d'une rapidité fulgurante et a introduit des idées harmoniques révolutionnaires dans le jazz, y compris des accords de passage rapide, de nouvelles variantes d'accords modifiés et des substitutions d'accords. Principalement un joueur de saxophone alto, le son de Bird allait de clair et pénétrant à doux et sombre.

Parker a acquis le surnom de "Yardbird" au début de sa carrière sur la route avec Jay McShann. Ce surnom et la forme abrégée "Bird" continueront d'être utilisés toute sa vie, inspirant les titres d'un certain nombre de compositions de Parker, telles que "Yardbird Suite", "Ornithology", "Bird Gets the Worm" et "Bird of Paradise". Parker était une icône de la sous-culture hipster et plus tard de la Beat Generation, personnifiant le musicien de jazz comme un artiste et un intellectuel sans compromis plutôt que comme un simple musicien de divertissement.